ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕ ΕΔΩ
Γραφείο Τύπου 2018
03/07/2018
Άμεση λήψη μέτρων για επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα

Την άμεση λήψη μέτρων για επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα πρότειναν Υπουργοί, τεχνοκράτες και εκπρόσωποι άλλων εμπλεκόμενων φορέων σε σχετική εκδήλωση που διοργάνωσε το ΕΒΕ Λευκωσίας.

 
Στην εκδήλωση με θέμα «Κινητικότητα σαν εργαλείο οικονομικής αναγέννησης της Λευκωσίας» ανέπτυξαν τις θέσεις τους η Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κα Βασιλική Αναστασιάδου, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο Πρόεδρος του ΕΒΕ Λευκωσίας κ. Στέλιος Αναστασιάδης, καθώς και οι εμπειρογνώμονες Δρ. Λουκάς Δημητρίου και κ. Ανδρέας Μαρκίδης.
 
Στο καλωσόρισμα του ο Πρόεδρος του ΕΒΕ Λευκωσίας, αφού ευχαρίστησε τους προσκεκλημένους, αναφέρθηκε στο πρόβλημα κινητικότητας που αντιμετωπίζει η Λευκωσία τονίζοντας ότι το Επιμελητήριο είναι έτοιμο να συνεργαστεί με το κράτος, τους Δήμους της ευρύτερης Λευκωσίας και άλλους αναπτυξιακούς φορείς με στόχο να συμβάλει στην υλοποίηση του Σχεδίου Κινητικότητας.
 
Στο χαιρετισμό της η Υπουργός Μεταφορών ανέπτυξε το όραμα της για τη μετατροπή της Λευκωσίας σε «μεγαλούπολη με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα» μέχρι το έτος 2040. Σύμφωνα με την Υπουργό, για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει μεταξύ άλλων να υλοποιηθεί χωροταξικό σχέδιο, να κατασκευαστεί τραμ, να αναπτυχθούν οι ποδηλατικές υποδομές, να ενισχυθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με στόχο τις πράσινες μεταφορές και τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ακόμα, τόνισε την ανάγκη ίδρυσης Αρχής Μεταφορών και Χωρικής Ανάπτυξης για να υπάρξει συνετή και όχι άναρχη ανάπτυξη της πόλης. Αυτό θα βοηθήσει, πρόσθεσε, στην αύξηση του πληθυσμού της πρωτεύουσας σε 500,000, χωρίς να υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η Υπουργός είπε ότι στόχος του Υπουργείου της είναι η ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και ανάπτυξης στη Λευκωσία.
 
Στο δικό του χαιρετισμό ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Πετρίδης είπε ότι για να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Λευκωσία πρέπει να υπάρχουν αφενός ολοκληρωμένο οδικό δίκτυο (πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, νησίδες, κλπ) και αφετέρου ολοκληρωμένο σύστημα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς καθώς και επιβολή του νόμου για παράνομη στάθμευση κλπ.
 
Ακολούθως, ανέφερε ότι η Λευκωσία είναι από τις λιγότερο πυκνοκατοικημένες πόλεις στην Ευρώπη (1,000 κάτοικοι ανά τετραγωνικό km), γι’ αυτό και πρέπει να ληφθούν μέτρα για προσέλκυση του κόσμου μέσα στην πόλη και όχι το αντίθετο. Σύμφωνα με τον Υπουργό αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τον περιορισμό Οικιστικών Ζωνών μέχρι να γεμίσουν οι υφιστάμενες οικιστικές ζώνες, τον Aστικό Αναδασμό και την απαλλαγή από ταμπού όπως η διατήρηση των υφιστάμενων συντελεστών δόμησης.
 
Τόνισε επίσης ότι το υφιστάμενο σύστημα δεν βοηθά για αλλαγή πλεύσης, αφού σήμερα τα αρμόδια Υπουργεία είναι δομημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να κατασκευάζουν δρόμους. Παρόλα αυτά, είπε ότι έχει ξεκινήσει σοβαρή προσπάθεια αλλαγής κατεύθυνσης, ώστε να δοθεί έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα και ανάπτυξη. 
 
Ο Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου Δρ Λουκάς Δημητρίου προέβη σε ανασκόπηση της υφιστάμενης κατάστασης του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Λευκωσίας, τονίζοντας ότι το κράτος επενδύει στην κατασκευή μεγάλων δρόμων και ανισόπεδων κυκλικών κόμβων ενθαρρύνοντας με αυτό τον τρόπο τον κόσμο να χρησιμοποιεί περισσότερα αυτοκίνητα.
 
Σύμφωνα με τον Δρ. Δημητρίου, υπάρχει μία μεγάλη αντίφαση διότι ενώ το κράτος επιδιώκει τη βιώσιμη κινητικότητα, εντούτοις προνοεί 157,3 εκ. ευρώ για την κατασκευή δρόμων και μόνο 5,3 εκ. ευρώ για υποδομή και ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς! Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη κατασκευής τραμ, αφού βάσει στοιχείων είναι βιώσιμο, αλλά και προ-τραμ μέτρων όπως λεωφορολωρίδες και πεζοδρομήσεις.
 
Από την πλευρά του ο κ. Ανδρέας Μαρκίδης, President of The Chartered Institution of Highways & Transportation (CIHT) και Founding member of the Academy of Urbanism είπε ότι «όσο περισσότερους δρόμους κτίζουμε τόση περισσότερη κίνηση στους δρόμους δημιουργούμε», καταλήγοντας στο ότι η κατασκευή δρόμων δεν είναι απαραίτητα η λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
 
Αναφερόμενος στη δημιουργία και κατασκευή τραμ στη Λευκωσία, ο κ. Μαρκίδης είπε ότι αυτό είναι βιώσιμο και το χαρακτήρισε ως ένα «έργο αναγέννησης» της Λευκωσίας, όχι απλώς έργο μεταφοράς. Τέλος, είπε ότι οι τοποθεσίες υψηλής ποιότητας δημιουργούν ισχυρή οικονομία και ότι ο σχεδιασμός, οι μεταφορές και η οικονομία είναι συνυφασμένα. Αυτό που χρειάζεται είναι το όραμα το οποίο θα δημιουργήσει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική.
 
Μετά το πέρας των παρουσιάσεων ακολούθησε συζήτηση στην οποία συμμετείχαν οι δύο Υπουργοί, Βουλευτές, ο Δήμαρχος Λευκωσίας, ο Πρόεδρος και τα Μέλη του ΕΤΕΚ, πολεοδόμοι, πολιτικοί μηχανικοί, συγκοινωνιολόγοι, καθηγητές πανεπιστημίων, λειτουργοί των Δήμων και του Υπουργείου Μεταφορών καθώς και Μέλη του Συμβουλίου ΕΒΕ Λευκωσίας.